MATOS

Mat tankar och foton

Gotland

2017-05-14

Några dagar sedan jag kom hem och har varit lite dålig på att uppdatera hur resan var. Men nu så tänker jag berätta för er.

Det blev alltså Gotland, om det också blir något annat resmål i år får vi se senare.

Vi startade tidigare en vi borde och hade därför gott om tid. Skönt att åka helt utan stress. Från sterion strömmade smaklösas låtar för att vi skulle komma i rätt stämmning. Blev frukost på ett trevligt fik utanför Nynäshamn, vi har varit här förut och mackorna lika smarriga nu som då.

Att åka båt till Gotland är numera rätt trivsamt. Det finns service ombord, sköna sittplatser och resan tar inte för evigt att genomföra. Vi hade dessutom snabbchekat in med bilens regnummer i förväg så det var bara att köra in på hamnområdet och vänta. Mycket folk och vi konstaterade att det nog var hundutställning på Gotland i helgen.

Efter att vi ute på däck sagt adjö till Nynäshamn tänkte vi äta, i matsalen var det dock kaos och alla ville komma först. Lite som ett smörgåsbord på Finlandskryssning. Vi hittade ett bord och gick i omgångar. Hade nästan ätit klart när kamraten döck upp med sin mat. Som tur var hade han köpt glass som dessert så lite äta tillsammans blev det.

Ytterst delikata köttbullar med god sås o kokt potatis blev det. En lite tunn meny men det fanns annat att välja på. Vi noterade att man nog inte hade behövt slösa dyra pengar på sittplats då folk hade tagit matsalen i besittning. Svårt att få sittplats men det ornade sig till slut.

Mätta och nöjda kom vi då till Visby. Resan till hotellet skulle enligt den prydligt gjorda beskrivningen ta max 10 minuter. Tyvärr funkade i ca 2 minuter då vägen vi skulle åka på var enkelriktat och pga några dåliga välval efter det fick vi typ åka runt hela visby. Vägarna mer en smala men till slut så kom vi fram till hotellet.

Mysiga rum men väldigt konstiga sängar, madrassen gled liksom av hela tiden. Rummet var dessutom väldigt varm noterade vi senare vid läggdags. Trivsam personal och god frukost plussade på lite.

Efter att ha nallat i minibaren och som vanligt önskat oss välkommna var det dags att gå ut o göra stan. Personalen i receptionen hade hjälpt oss att markera färdväg till våra utflyktsmål. Första anhalten för kvällen blev Jessens saluhall och bar.

Redan från början hade vi kollat in barer och matställen med sikte på lokala öl. Nu kunde vi nästan pricka av alla bryggerier redan första kvällen. På Jessens hade vi bokat bord och käkade tapas och drack öl från Klinte bryggeri. Ett ljust som var okej och en stout som smakade himmelskt.

Jessens var ett mysigt och rätt litet ställe som hade det man ville ha. Förutom mat o öl hade man kött fisk o delikatesser. Inte så mycket Gotländska dock. Men det hade vi fått veta att Coop hade gott om.

Nästa stopp blev Brygghuset, nyöppnat spendrupsställe med tyngdpunkt på öl från Gotlands bryggeri. Här drack vi bland annat 2 försöks bryggder. En med hallon och en med vete o melon. Den sistnämda rätt söt och vi tipsade om att man nog kunde syra till det lite med grape eller nått. Personalen här visste ingenting men det var tur att chefen fanns på plats.

Vid samma bord som chefen för etablissemanget satt även sonen till resekamratens granne, världen är bra liten.

Vi nöjde oss så här och begav oss hem till hotellet och försökte så gott det gick sova i varmt rum och hal madrass.

Nästa dag efter en stadig frukost begav vi oss ut på dom Gotländska vägarna. Första målet var Tingstäde och försvarsmuseet som fanns där. Vi kom för tidigt och kostade på oss en promenad runt omgivningarna. Bland annat kyrkan och träsket där Gotlänningarna tar sitt vatten såg vi.

Museet större en vad jag trodde och bestod av 2 delar. Bilar och militär historia i en del och flyget i en annan en bit bort. Båda mycket intressanta. Lite synd att man har så begränsade öppetider, men alla frivilliga har ju sitt att sköta så detta med att bara ha öppet på Lördagar är en kompromiss kan tänka.

Kall pasta till lunch och Tingstäde såg vi 2 gånger då vi i iver att hitta en annan väg körde runt och kom tillbaka där vi började.Sånt som händer.

Det är vackert på Gotland och byarna har roliga namn. Resekamraten har varit här i området förut både vid resor och lumpen. Jag bara vid tre tillfällen.

Tillbaka till hotellet bestämde vi oss för att det skulle bli österikisk till kvällsmat. Visby Hof,s chnitsel gordon bleu lockade. Tyvärr blev besöket lite av ett fiasko. Personal som lovade mera en vad dom kunde hålla och smaklös mat. Nä välj ett annat ställe en detta.

Amerikanska ölen på krogen tvärs över smakade dott bra och tanten vid disken trevlig.

Efter maten blev det ett besök på Black Shep Arms En jäkla massa folk en rent sagt usel trubadur men lokala öl. Här denna kväll fick jag ett fruktansvärt tråkigt besked att mammas hund somnat in. Det blev en sorgeskål och flera tillfällen var det nära till gråt. Tur i oturen att trubaduren framförde min favoritlåt men bara om min älskade väntar så uselt. Annars hade tårarna sprutat så mycket att hela puben blivit blöt.

Söndag åkte vi bort mot Lojsta. Efter mycket om och men fick vi se Gotlandsruss. I Dalhem fick vi inte åka lok men spåren fick vi se, och vi käkade en oväntat god brunch. Nästa gång kommer vi pricka in när dom kör på spåret också har vi tänkt. Vi lyckades pricka Smaklösas lilla museeum som var stängd, men att bara titta funkar också.

Middagen på kvällen fick en pizzeria stå för. En rejäl köttbit och pommes. Vi gick också tillbaka till Black Shep Arms där Söndagslugnet låg i luften. Mindre med folk och ingen trubadur.

Måndag efter frukost åkte vi till Lärbo och sjukhusmuseet som finns där. Tyvärr var det stängt trots att det skulle vara öppet. Lite märklig placering tillsammans med ett vandrarhem tyckte vi men inte var det mera öppet för det. Lite sorgsna att vi åkte hit i onödan. Vägen vi åkte tillbaka var vacker. Vi åkte o fikade på Krusmynta gården och åkte förbi sjukhuset och snäck.

Sytembolaget på visby fick sig ett besök och några lokala öl inhandlades.

Till kvällsmat fick vi då äntligen äta färsk sparris, som vi längtat och trånat. Back fickan en trivsam liten fiskrestaurang och det visade man med bravur även om vi understundom kände oss som gäster lite övergivna. Trötta efter bilåka och promenad gick vi till Hotellet och drack inköpta öl från bolaget tillsammans med lite snax.

Tisdag blev det en kortare bilresa till Lilla Bjärs. Vi lyckades avhålla oss från sparris men en hel del annat köptes. Stora coop och ica Maxi hittades och gjorde oss lite avensjuka.

En lång promenad där vi bland annat fick se Almedalen och Domkyrkan avslutades med några äöl på Jessens. Middagen denna sista kväll fick Amarillo stå för. En restaurang som hade lite konstiga rätter. Det är poppis med smått för dyr peng här på Gotland. Och inte fick vi riktig info om hur det funkade häller. På nytt ett restaurangbesök som lämnade lite annat övrigt att önska.

Onsdag och hemgång, efter frukost o utchekning hade vi många timmar kvar som spenderades runt i Visby. Vi åt glass och hade det rätt mysigt.-

Inchekningen gick smidigt och idag var det betydligt mera harmoniskt. Inte fullt lika mycket folk som ville fram samtidigt. Efter att lite vemodigt sagt adjö till Visby från soldäck begav vi oss ner till matsalen. Idag inte alkls lika mycket folk som villa fram först. Även på hemresan blev det köttbullar, dom godaste industribullarna jag ätit helt klart.

Snabbt och smidigt kom vi fram till Nynäshamn. Utanför övade marinen och jag fick för andra gången i mitt liv se en aldeles riktig fungerande Ubåt.

Nyköpingsbro fick mecka med kvällsmaten och det blev Tacos. Resekamraten fick vänta i en halv evighet på sin mat.

Gotland är långt från Tyskland men lite mysigt endå. Är rätt nöjd med att jag föll för resekamratens tjat och tog oss hit tillslut. Köpte en massa roligt och fick en jacka av resekamraten. Skönt att kunna knäppa igen om magen när det blåser mellan gränderna.

Dom lokala bryggerierna levererar, det finns minst 8 stycken och vi drack öl från 7 av dom. Maten på Restaurangerna är lite märklig. Bara en massa småplock till dyrt pris. Gången innan jag och resekamraten då tillsammans med Farbror var här hade vi lägenhet med frys. Vi köpte på oss sparris o fryste in. Nästa gång kanske det blir lägenhet igen.

Vi pratade på hemvägen redan om att åka tillbaka, men först smälter vi intrycken innan vi tar nya tag och förbättrar resan och upplevelserna. Fick bland annat inte se någon rauk, iallafall inte fören jag kom hem och såg resekamratens vykort som visade just en Rauk.

Som vanligt var det lite tomt och ensamt att komma hem efter en resa. Men gropen i sängen kändes endå lite skön och somnade som en prins. Vi är inte alltid helt sams men endå känns det en smula vemodigt när man kommer hem och resan är slut.