MATOS

Mat tankar och foton

En riktigt bra helg

2016-10-16

Redan i Torsdags tog jag helg för att skapligt på Fredagen ratta bilen mot Gävle.

Vi valde vägen genom Stockholm men allt gick lugnt och bra till väga, skönt då Stockholms trafiken skrämmer en lantis som jag, till o med när jag bara ska köra i genom storstaden.

Hotellet hittade vi snabbt  och rummet fick vi direkt också När vi instalerat oss gick vi ut på stan. Fängelsemuseeumet var vårat mål. Efter lite frågestunder med lokalbefolkningen hittade vi rätt. Spännande vad som skedde inom murarna då det begav sig, en miljö som vi lite laglydiga inte får se annars (o speciellt inte det som hände förr).

En rundvandring på stan och middag på taihaket närmast hotellet. När vi ätit klart gick vi till rummet. Nere vid baren var det fullt ös, många värmde upp inför Orups konsert lite senare på kvällen.

Vi gick ner till poolen som var skönt uppvärmd. Bastun rätt sval och så saknade iallafall jag en bubbelpool. Men skönt att röra på sig, skvätta simma o leka lite i vattnet, o sedan sitta o ta det lugnt i bastun.

På rummet klädde vi på oss och nu hade det lugnat ner sig lite i baren och vi tog oss lite lokalt att dricka och småpratade med lokalinvånarna. En lätt överserverad gäntleman ställde flera gånger frågan om vi hejade på Linköping. Något vi förstås dementerade våldsamt.

Bilkörandet tar sin tå och var lite trött. Det blev rätt tidig sängående. Trots den stora kudden var det lätt att somna. Dock var rummet en smula kallt. Enligt rumskamraten snarkade jag förnöjt efter bara en stund.

Frukosten rejäl med både ägg bacon o annanas. Konstaterade att Gävlepolisen myste frukost i ett eget rum. Så här många poliser samlade var det länge sedan man såg. Blev taxi till Mackmyra. Resan var kort och kostade mindre en vi trott. Ett plus förstås.

Dagens huvudakt var provning av det Macmyra fat vi är med i den sk craftbeerserien. fat som mättats med 4 olika öl. Jag och resekamraten är med i ett av det 3 vi fick testa. Blev glad som ett barn att det var just "mitt" fat som på alla sätt var bäst!

Testade ochså det fat man mättat med Jamaica rom som smakade himmelskt. Har varit sugen men undvikit att bli med. Kanske kan jag senare köpa loss en flaska. Smakade också Vinterdröm som även den fått en touch av rom. Blev lite besviken och tror att det får bli en annan julwiskey, lite fundersam om jag överhuvudtaget kommer att köpa den. Man kan inte prova allt så rödvinswhiskyn får bli en annan gång. En stadig lunch bestående av oxe och pannakotta fick avsluta besöket på Mackmyra för denna gång. Vi ses 2018 igen.

Tillbaka till stan åkte vi en nyare modell av Octavian. Konstaterar att man satt som en prins därbak, blev lite nybilssugen.

Efter lite taktiksnack på rummet gick vi ner till poolen för lite eftermiddagsaktiviteter i det blöta. Nu lite mera folk så det blev lite kortare denna eftermiddag.

När vi var klara och åter påklädda gick vi ut på stan. Äta va det inte att tänka på då Orup var i stan även ikväll. Vi bokade bord senare på en restaurang på torget och gick bort till Olearys och drack deras egna pils.

Brända Bocken ligger på torget där bocken brukar brinna, därav namnet kan man förmoda. Hur maten smakade tar jag på en annan avdelning (tror jag). Vi satt på andra våningen med utsikt över torget.

När middagen var avklarat hade även orupfansen dragit till konserten så det blev en drink i hotellbaren innan kvällen var över, en bra stund senare en igår.

Lite öm i axlarna vaknade jag denna Söndag, hade legat lite högre upp på min jättekudde. Lite svårare att sova hade jag haft då min rumsgranne fått upp ett element till rummet, lite för varmt blev det tyckte jag.

En stadig frukost innan vi svängde hemåt. Blev småvägar och stopp blandannat i Mariefred.

Avkopplad o nöjd  efter en dyr men trevlig helg  är jag nu hemma. Har ätit pasta. Badat varmt (för att mjuka upp ömma axlar)  och sökt ett jobb. Nu är det skeppsbyggare på Discovery.