MATOS

Mat tankar och foton

Semester 2016 Del 3

2016-09-09

Idag tänkte jag göra en massa, inget blev gjort mer en att diska. Luddade hemma och bara var. På kvällen hämtades blomma som saknade nya bebisar o såg lite ledsen ut. Hoppas hon frisknar till när den väl är hemma.

Nu så del 3 av semestern. Håll till godo.

Lite sur att vägen vi tog totalt saknade gränsaffärer, jag som hade en massa euro kvar. Hursomhelst gick det smärtfritt att ta sig till Herning där vi skulle bo.

I Herning åkte vi o åkte o åkte. Till slut tröttnade jag och svängde in på kännsla och där var hotellet. Tredje gången för helsike!!!!! Ett stort scandic hotell som såg fint ut.

Rummet fint med utsikt mot järnvägsstationen (en glädje för min medresare). Ingt kylskåp på rummet vilket var en besvikelse.

Första kvällen bestämde vi oss för att äta på hotellet, enklast så. Vi beställde till o med bord. Vi hann med en liten sväng i byn och en öl på Fox and the hound. Vi blev lite förvånade över att man här kunde sitta o ta en öl och få pizza inburen från pizzerian bredvid, service. Tänkt om det var tillåtet omvänt i Sverige. Till exempel att man satt på Spicy och fick beställa in öl från Higlander, vore skoj.

På hotellet utlovades en köttbuffe. Men det visade sig att det bara var grönsaker o lite tillbehör som var buffe kött pomme o sås fick man på tallrik. Hursom var köttet saftigt och gott (kommer inte att recenseras).

Efter mat och Irish Coffie i baren var det dags att inta sovställning på Rummet. I morgon stod det bilutflykt på menyn.

Frukosten var utsökt (vi börjar bli vana vid äggröra bacon o färska frukter vid det här laget). Idag ska vi åka tillbaka till Silkeborg där vi bodde förra året.

Dels för att handla på Kvikkly och dels besöka bunkermuseet som bara är öppet på Söndagar.

Det där jäkla Museet gav oss krupp, för trots att vi visste att det var nära hittade vi inte platsen alls. Och när vi väl hade parkerat nära gick vi för långt rakt in i skogen i störtregn. Men en bunker ska ju vara dolt och senare fick vi veta att anledningen till att det var skyltlöst var att då måste mnan ha öppet mera vilket inte gick.

Hursom hittade vi ingången till slut. En liten men naggande god bunker som inrymt 18 soldater. Detta komplex (som var tyskarnas huvudbas i Danmark) bestod av flera stora bunkrar i skogen med flera hundra man stationerade. Detta är en av dom man får besöka och inrymmer också ett litet museeum.

Nog det enda museeum jag vet  där man fritt får ta o känna på gamla vapen från kriget (K-pistar och gevär). Det var rätt coolt att hålla i en tysk K-pist och ett Engelskt sniper gevär från andra världskriget.

Vi spekulerade att tyskarna här hade haft det rätt bra. då det inte var några ransorneringar i Danmark. Guiden berättade att detta museeum hade 8000 besök om året och hans resa började då han fick reda på att mormor hade fått till det med en tysk. En tyskjente, inte alls så poppis. Det visade sig att mannen hade varit en tämligen snäll tysk som bara gjorde sitt jobb så att säga.

Till Kvikkly hittade vi inte alls så bra som vi borde, ja menar vi bodde för fasen där förra året o endå hittade vi inte. Jaja, till slut hittade vi och min kartläsare fick sina virklund.

Tillbaka till Hotellet där vi snabbt begav oss mot stan för öl och mat. Herning är en mysig stad lagom liten o lagom stor på samma gång.

Ikväll besökte vi Bryggeriet i Herning, ölen tyvärr inte så god som vi hoppades. Här serverade man köttspett hängandes, en kul detalj.

Efter en kväll på stan luddade vi hemåt.

Frukost förstås och en biltur bort till HC (Nä inte Hageby Centrum utan Hernings Centrum). Ett kollosalt köpcentrum med allt man kunde önska sig. Kvikkly klädesaffärer och en godisaffär som hade allt. Det är mer en orättvist att vi inte har så här hemma.

Efter allt det här var det en liten besvikelse när vi sedan kom till Hernings vinhandel som vi läst så mycket om. Vin förstås o whisky. Men inte så mycket lokala öl som vi trodde. Tror att vi här var lite trötta på att handla, har för mig att jag bara köpte något smaksatt salt.

Trerätters middag fick avsluta visstelsen i danmark. Sov denna natt som en prins, länge och väl tills klockan ringde.

Efter frukost i vanlig ordning och pussel o plock från rum till bil bar det av mot Sverige. Först till Grenå o båten till Varberg. Det var en rätt lång bilfärd men fram kom vi i god tid.

Har hört en hel del om båten från Grenå till Varberg, den är skittråkig enligt Varbergarna. Och det stämde. Men vädret var riktigt vackert så det gjorde inget. Dom sista danska slantarna gjorde jag av med i butiken som var rätt så välfylld.

Dagens fisk i Restaurangen dock trist och smaklöst.

När vi närmade oss Varberg kändes det lite oväntat mycket i Hjärtegropen. Förstås blev det ett samtal med Tullen även här i Varberg. Den reslige tjänstemannen gav stort intresse för mina lådor. Frågan om dom innehöll något av intresse för tullen var nära att besvaras med visst för fan där finns både bomber o knark. Men tjänstemän har ju ingen humor så ett Nej räckte. På plats hade man sitt nya vrålåk en gigantisk Ford Suv, såg fräck ut. Lite synd att det inte fanns möjlighet att fota bara.

Vi blev insläppta även till Sverige. Ingen sport att hitta hotellet här inte, det låg bara runt hörnet. Fregatten är ett fint hotell där parkeringen är frikostigt gratis.

Bra är också att man erbjuder kvällsmat. En trevlig buffe där man blir mätt o belåten. Lokalt öl förgyllde. Rummet fint men hade fasen riktigt svårt att sova. Lustigt att järnvägen hördes så bra, nästan så att man trodde tågen mot Göteborg kom genom rummet.

Frukosten utsökt och det serverades resans godaste äggröra. Kändes nu lite jobbigt att detta nu var slut. Att bara ludda ner från sängen till dukad buffe med allt gott man kan tänka sig. Ville åka tillbaka ville ha semestern igen. Men det går ju inte tyvärr.

Åkte förbi Bua och Ringhals, trotsade blåsten och travade ut på mina klippor. Det kändes jobbigt att vara tillbaka.

Först efter Jönköping kom hemsuget och medresenären somnade, vilket gjorde även mig trött. Sov ju så dåligt. Men hem kom vi utan att krocka.

Våra inköp lastades av och semesterresan är slut. 4 dagar på sig att akumelera sig och vänja sig av med frukostar middagar  sköna sängar och ingen trogen resekamrat vid sin sida.