MATOS

Mat tankar och foton

Semester 2016 Del 2

2016-09-08

En tämligen behaglig dag har det varit idag. Gick aldeles utmärkt att sova i egen binge. Åkte ner på stan o växlade pengar. Pysslade lite hemma innan jag lite senare en tänkt tog mig till Citygross för lite seriös shopping. Handla kul, det är besväret att bära hem. JO jag vet att man kan få det hemsändt, men vill liksom lukta känna se på det jag ska äta så att beställa på nätet kommer säkert inte bli av. Men man ska aldrig säga aldrig.

Nu finns det iallfall mat för en månad och frukost för en vecka i kylen. Och apropå mat kändes det nästan som om jag lite glömt hur man gör när den ska lagas. Det var ju över en vecka sedan jag lagade mat hemma.

Nu så fortsätter jag att skriva om resan. Nu så har vi hamnat i Flensburg.

Det höll på att sluta innan det började då jag inte riktigt såg den tyska tullaren som stod och vinkade. Troligen var det därför den unga o lite barske tjänstemannen var lite extra frågvis.

Hursom helst blev vi efter frågestunden insläppta i det förlovade shoppinglandet Tyskland. Det går rätt bra att köra bil i Tyskland tycker jag. Följer trafikrytmen och det brukar löna sig. Vi var snart i Flensburg och hotellet hittades av bara farten. 2 på raken!

Lite knöl att hitta bra parkering, men till slut så körde jag in på en parkeringsficka vid en skog inte så långt från hotellet. Vi betalade för ett dygn men hoppades på att hitta något annat senare.

Rummet dock inte färdigt och vi valde mellan att gå till Karstadh som vi sett på vägen eller ta en öl. Valet föll på det senare och det kopplades av ute med en skummande kall o stor Flensburger. Livet kändes behagligt.

Till slut, när vi nästan hade druckit upp fick vi så vårat rum. Ett fint och stort med separata sängar. Efter att ha boat in oss enstund gick vi ut på stan. Lite förvånande att Karstad i byn inte hade en livsmedelsavdelning, iallafall hittade vi inte den.

Hursom kollade vi på båtar och eventuella matställen där vi kunde äta middag. Efter mycket velande (som alltid) blev det restaurangen mitt i mot hotellet som fick nöjet att ha två gnälliga svenskar på besök. Scnitsel som jag nog skulle kalla biff kom på min tallrik. Gott va det och det kändes skönt att matförbannelsen från förra året kändes lite bruten.

I hotellets bar förlustades efter middag med en drink innan det var dags att gå till sängs. Inte helt lätt att sova dock då rummet var ömsomt varmt o ömsomt kall.

Lite sömn blev det endå. Och frukosten faktiskt oväntat bra för ett mellanklasshotell. Vi konstaterade dock under frukosten att det var nog större en vi trodde. Ingen färsk annanas till Frukost men äggröra o bacon o så en fruktsallad som nästan kändes hemgjord.

Idag hade vi planerat shopping. Tyvärr hittade vi inte riktigt så bra i Flensburg som vi hoppades och googels vägbeskrivningar inte helt upp to date tydligen. Men vad gjorde det då vi säkert skulle hitta flera affärer sen när vi åkte hem. Nu fylldes backarna i bilen med inköp och läget var stabilt.

Vi hittade till exempel vårat husöl Fugelsang och Ölet det alltid finns plats i bilen för. Holsten Edel. Nu handlar inte jag som en typisk svensk som fyller bilen med Norrlands Guld och åker hem igen, utan det blir lite annat också, sånt som inte finns hemma. Sprit whisky skybas o badskum. Livet är vackert när man får gå omkring i en tysk affär och shoppa järnet.

På hotellet fick vi veta att det nu fanns plats i garaget. Kära hjärtanes vad trångt det va. Nog aldrig varit med om något liknande. I varje manöver var det knöl och bök för att ens komma in till en plats. Vi kom lite sent så förstås va det bara den som det var knöligast att komma in på kvar. Men till slut så hade jag baxat in skodan på plats mellan en liten toyta o en stor volvo, hoppas ingen av dom skulle ut ikväll i varje fall.

Middagen avnjöts  ute nere vid hamnen. Kvällen avslutades med en drink i baren. Där och då kändes livet fritt, ville aldrig hem igen (en känsla som genomsyrade hela semestern).

Lite sovmorgon o så frukost. Idag då vädret var på våran sida tänkte vi oss en båttur.

I kön till turbåten var det för andra gången en tysk (landsman) som påpekade det olämpliga i att jag hade väskan öppen. Första gången var på Färjan till kiel, då var det västen. Vet inte riktigt varför men i deras ögon är jag tysk och till en landsman påpekas sånt. Jag får rabatter och får gå före i köer. Min medresenär får knöla med sin tyska, för mig som är tysk trots att jag inte kan speciellt mycket av språket räcker det att jag säger danke o grymtar lite så får jag den hjälp jag vill ha. Märkligt!

I Flensburg är i prinsip ena sidan tysk och den andra sidan är dansk. Kaptenen berättade vart vi åkte och trots att jag inte förstod var det trevligt som alltid att åka båt och se saker.

Efter båt turen blev det stadens sjöhistoriska museeum. Många stora båtar där ibland en mängd stridsbåtar har byggts här genom åren. Nu finns det bara ett reparationsvarv kvar.

Flensburg är en vacker stad som inte gömde något speciellt under krigen. Därför finns det en hel del gammal bebyggelse kvar. Vi spatserade på den korta köpgatan och tog en öl på Hansen Breuerie, inte så gott som vi önskat. Men en kall öl går alltid ner.

Äntligen blev det till slut riktig snitsel, med svampstuvning. Jippie!

Visstelsen tog lite för snabbt slut. Det var dags att åka vidare mot nya upptåg. Tyvärr hittade vi aldrig dom där gränsbutikerna som skulle finnas på våran väg mot Danmark. En stor besvikelse. Hade ju mycket Euro kvar. Nåväl.

Det tätade till sig och vi befarade storkontrollen längre fram. Men vi blev vidarevinkade och raskt var vi i Danmark.