MATOS

Mat tankar och foton

Semester 2016 Del 1

2016-09-07

Hemma efter en nästan perfekt semester. Extra lång och vi hittade o vi höll sams nästan hela tiden. Vi har varit i 3 länder och handlat på oss en massa. Så här hnär man kommer hem och nyss har landat alla inköp känns det lite sorgligt att det är över. Hade inte fören strax efter Jönköping någon lust alls att komma hem.

Delar upp resan och den första blir Holmenkollen Oslo o så resan med båt till Kiel. Håll till godo och hoppas ni vilat ögonen för det blir en hel del text.

Det var en ovanligt efterlängtad semester som tog sin början med en bilresa till Oslo. Med diverse stopp blandannat i Årjäng där en utsökt kinamiddag avnjöts kom vi så hela o rena till Oslos utkant. En mängd vägbyggen gjorde att min utskrivna beskrivning inte alls gjorde säsrkilt nytta fick vi åka på känn och desperat tittade vi efter skyltar som vi trodde skulle stå Holmenkollen på. Vi visste ju att det låg här någonstans men vart. Ett stort jäkla turistmål men inga skultar. Till slut tappade vi lite sugen och stannade på en mack för att fråga. Det visade sig att vi alls inte var så lost som vi trodde, utan vi hade bara åkt lite för långt. När vi sedan vände fanns det skyltar att följa. Länge sedan vi hittade hotell så här snabbt, en bra start på semestern.

Uppåt uppåt uppåt åkte vi i all oändlighet och plötsligt låg den så där. Hopptornet och vårat hotell lite nedanför. Vi unnade oss en liten titt på hoppbacken först innan vi checkade in på hotellet. Aldrig förr har jag varit med om en så tjusig utsikt.

Middag bokades till kvällen och tid fanns för att beskåda hoppbacken och skidmuseet lite närmare. Vi sparade inte på något och tog backen först. Det är en ståtlig pjäs Holmenkollen både från marken och där uppe.

Sportar man och ska till o tävla är det säkert inte utsikten man tittar på mest. Men vi som turister, eller iallafall jag häpnade av att man såg långt bort. Kan inte låta bli att förundras över dom som helt frivilligt hoppar nedför denna backe, har inte tänkt på det så mycket när man tittar på tv. Men där jag stod skulle jag fasen i mig aldrig våga åka ner.

Museet bestod av en massa intressant information och så förstås skidor. Blev lite sugen på en varm lusekofta i shoppen, men lyckades avstå.

Till middag blev det pizza.Lite märkligt tycker vi att ett nästan 4 stjärnigt hotell bara har det alternativet att erbjuda en Söndagskväll. Förvisso en rätt god pizza, men endå.

Hur jag gör med maten på resan är inte riktigt bestämt. Kommer troligen rcensera några matäventyr på annan plats. Dock inte alla.

Mätta och belåtna gick vi en kort promenad runt omgivningarna. Konstaterade som vi gjorde redan när vi kom att dom villorna som ligger här vid hotellet nog är i den klass att en simpel städare inte har råd. och gick sedan nöjda till sängs. Rummet fint och sängen helt okej. Trötta gick vi till sängs. Ett fint rum och en hyffsad säng.

Frukosten på hotellet var av god klass. Äggröra, bacon och annanas.

Trikken ner till Byn. Det enda vi igentligen hade bestämt vad att vi skulle besöka motståndsmuseet, vilket vi också hittade till slut. Ett på utsidan litet men från insidan stort museeum som inte lämnade mig oberörd. Bilder och historier på och från dom som kämpade mot Hitler i kriget.

Vi smuttade på Norskt öl käkade och spatserade runt tills vi tröttnade. Kvällen tillbringades i baren. Medresenären var trött så vi gick tidigt till sängs. I morgon stundar kryssning till Kiel.

Somnade  och sov bra. Frukosten lika bra som mogonen innan och innan vi åkte ner såg vi våran båt på väg in på Oslofjorden. Vi får ingen ro när vi ska åka. Så när vi var klara med våra morgonbestyr gjorde vi oss oskyldiga och satte kurs neråt. Mot Color Magic, som vi hittade på direkten. Snudd på rakt på. Trots att vi bara körde på känn.

Blev en stunds väntan då vi var ute i god tid, men bättre det en att stressa. Det har vi lärt oss, den hårda vägen genom årens resor.

Båten var stor och fin. Både utanför och innanpå. Vi hade gott om tid innan avfärd att ligga in oss i den stora hytten och ta för oss från den inbjudande och synnerliga frikostiga minibaren  innan fartyget kastade loss.

Var högst upp förstås. Hade väll tänkt att alla sjöresor här i Norge skulle se ut som dom bilderna o filmerna jag kollat på från Hurtikrutten, men så var de inte riktigt att stäva ut från oslo på fjorden. Fint men inte riktigt lika vackert som jag tänkt.

Till middag valde vi efter moget övervägande buffe. Något vi alls inte ångrar. Maken till blandning har jag aldrig varit med om på ett fartyg. Jag van vid finlandsfärjornas lite bleka utbud chockades av alla skaldjur o annat gott som erbjöds. Vi åt tills vi nästan sprack.

Efter en hejdundrande middag blev det en rundvandring för att lite mera kolla in fartygets nöjesutbud. Vi samspråkade med en norman som gav båten titeln partyskepp. Något vi nog inte alls höll med om. Det var tämligen dött, trevligt lyxigt men dött.

Sängen inte delad, men det gick bra att sova. Frukosten höll samma klass som vi nästan redan nu börjat vänja oss vid. Äggröra bacon och färska exotiska frukter. Lite motigt va det allt att lämna våran hytt för nästa anhalt på resan. Tyskland.