MATOS

Mat tankar och foton

Dagar i Stockholm

2014-09-28

Laddade just ner 61 bilder på Facebook. Skulle jag göra det här lär utrymmet tryta och jag får sluta fota mat, vilket ju en så länge är sidans huvudsak. Nä här blir det mera text.

Tåg är praktiskt och bekvämt, men saknar bilen. Bara att kasta in saker man kan tänka sig behöva utan att undra över om det får plats.

Vi hade bokat rum på Hotell J då det var närmast till ölmässan vi skulle besöka på Torsdagen, till Nacka strand åkte vi båt, också ett trivsamt sätt att ta sig fram i Stockholm på.

Rummet trivsamt, sängen mjuk och utsikten som bestod mestadels av Viking Line fartyg var det inget att klaga på. Lite trist att saker o ting på hotellet inte fanns samlat inomhus, man var tvungen att ta på sig ytterkläder för att äta mat käka frukost dricka öl i baren mm. Till mässan kändes det först onödigt långt men vi kom sen fran till att en rask 5 minuters promenix inte är så farligt. Nedförsbacke va det också, bara att rulla hem efter en kväll med en djäkla massa öl helt enkelt.

Goda öl och prat med trevliga människor. Lite mindre med folk en Torsdag och mindre stress. Helt okej. Kanske är vi nu färdiga med just Stockholms ölmässa, det finns ju en hel del andra mässor att upptäcka.

Fredagen var lite tung, men efter en stärkande frukost var jag redo för en tur på stan. Båt dit förstås, frisk luft och båtar gjorde mig piggelin igen. Armemuseet var öppet så vi gick in och kollade. Riktigt spännande. Resten av tiden gick i princip åt att ta sig till Akkurat där våran kvällsmat väntade. God öl men lite besviken på själva käket, men nu så har jag varit här. Troligen räcker det så.

På kvällen gick inte båten så då blev det buss, ett jäkla slit att hitta busshållplatsen men sen gick allt av bara farten. Lite ölmys i baren med Värmdö öl innan sängen.

Lördag var det dags att ta på sig ryggsäcken och åka hem. Båt till stan och promenad i både Hötorgshallen och Östermalmshallen. Inte alls pigg att handla då det var byst med folk, blir en annan gång. Fyra små rätter på ett kinahak och en innan tåg pilsner blev det innan hemgång.

Kändisvimmel. Edvard Blom pratade korv på mässan Gert Fylking käkade korv på Engelen och han som spelade  polisen som blev skjuten i hissen i Johan Falk första gsi film hade troligen köpt korv och var på väg hem när han släntrade förbi Akkurat med sliten blick.

Väl hemma gick jag nästan direkt ner på stan. Drack Norrköpings öl Linköpings öl och några amerikanska Liiite sliten så här på Söndagen är jag allt. Tillbaka till vardagen blir det grönsaksavkok i alla fall till Fredag då det på nytt vankas öl och mingel.

Fina Gurli som tog oss dit vi skulle mer en 1 gång.