MATOS 

Mat tankar och foton

 

 

 

Varumärke

2018-12-03

skådisar rockstjärnor kockar tv/film kändisar Ja listan kan göras längre på dom som vill fixa sig en slant på sitt varumärke. Drycker mat kläder och allt annat det nu kan vara, det finns ingen gräns.

Mest är det kändisdrycker. Öl sprit vin, ja alla ska ha någon att ståta med på systembolagets sortiment.

Drack i helgen Pluras nya pilsner på hemmaplan på Broadway och det fick mig att tänka lite hur en kändis tänker omkring sitt varumärke. Ska det stärka eller kompletera namnet eller är det bara för att tjäna snabba pengar. I Pluras fall känns det inte ens som om han varit med under processen utan Centralbryggeriet har satt en cool ettikett på något av sina tillgängliga pilsner.

När Motörhead skulle bli med whisky var det en lång process tillsammans med Mackmyra innan Lemmy och resten av bandet blev nöjd, samma va det med ölet.

När Iron Maiden skulle göra sitt Trooper bodde bandmedlemmarna nästan på bryggeriet innan allt va klart, ingen möda sparades för det perfekta ölet och man lyckades. Motörhead och Maiden är ett bevis på att hårt arbete och varumärkestänk funkar i alla lägen.

Undrar om Plura värkligen förstår det där med varumärke och vad som stärker och vad som sänker.

Att sänka sitt varumärke utan att bry sig är det annars kändiskockarna som är lite bäst på. Jureskg till exempel som säkert är en jäkel på kött o burgare på sina krogar. Men är det inte att ta i att göra burgare för Mc donalds. Jag tycker att det är att sjunka lågt. Men Jureskog själv säger i reklamen att det är ballt.

Erik Lallersteds såser har förvisso fått en liten knuff i mina ögon på sista tiden. Men innan kändes det som om det bara var pengar. Ja menar att det kan inte vara så jäkla svårt att få samma smak på restaurang som en burk som ska slevas upp hemma. Lallersted har inte helt o hållet lyckas enligt mina smaklökarna.

Det är ju jag som gjort receptet. Ja med den attityden kommer kändiskockarna långt. Mannerströms bild på halvfabrikat säljer och det är säkert som han säger att det är han som står för recepten (annars skulle han ju ljuga) och tycker oftast att det är rätt okej i smak.

Hade jag hafft ett varumärke att vara rädd om skulle jag vakta det som en hök och vara en böld i rumpan på mina samarbetspartners Inget skulle komma till försäljning om det inte smakade exakt som jag tänkt, bara nästan hade jag aldrig gått med på.

 På Linkedin trummas det ut att be your brand och på flera webinarier på Arbetsförmedlingen tjatats det om det egna varumärket och då handlar det inte om sprit och såser utan hur jag är i min roll som medarbetare och medmänniska. Så man behöver inte alls vara känd för att kunna varumärkesskyddas kan jag tänka . 

 

 

Antal kommentarer: 0

Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)