MATOS

Mat tankar och foton

Bad Doberand

2018-09-27

Segt som sirap genom hela djäkla rygen. Till Rostock kom vi liksom in bakvägen hur det nu gick till. Raka vägen till Bad Doberand, nja inte riktigt så men fram kom vi och nu va det bara att hitta hotellet. Lätt som kaka. Eller.

50 meter max ja det va det som skillde pukor trumpeter och ett fett rekord i att hitta hotellet snabbast. Istället var vi aldeles för upptagna med att träta om vart vi skulle istället för att koncentrera oss på vart vi befann oss. 2 timmar senare och till fots kom vi tillbaka dit vi var först.

Ett fint rum med balkong. Visst det där med stadsutsikt kan man disskutera över, men visst såg man lite ånglok ibland om man sträckte sig ut en smula.

Just det där med ånglok va ju anledningen till att vi bodde i denna stad. Här går Molliebhan genom centrala delarna av staden ut till kusten. Förstås blev det en tur men inte idag, va trött.

Öl från hotellminibaren nötter och wisky från utflyktsväskan. En stunds landning på balkongen innan vi begav oss ut för att äta mat.

Nästa dag en fin frukost med frikadeller och äggröra Nu skulle det åkas ångtåg! Molliebhan består av 4 ånglok av varierande ålder. Det går  ut till kusten från Järnvägsstationen i Bad Doberand någon mil från Hotellet. Man kan åka med typ pandlarkort och ta med cycklar något för kollektivrafiken hemma att ta fasta på.

Vi åkte ut till kusten, ett myller av  folk och till slut hittade vi också bryggpuben och det blev både öl på bordet och flaska att ta med hem. En trivsam och avkopplande dag.

Nästa dag åkte vi o shoppade på bland annat Lidl Adeka och Getrenkenland. Blev lite som jag blir ibland utomlands lite shoppingtrött och det var ju bra för nu hade jag fyllt mina lådor till bristningsgränsen. Vi besökte klostret, men ölet man hade gjort lite reklam för börjades inte brygga fören nästa år. Vi lyckaders också motstå  grisfötter med surkål. Berodde troligen på den feta frukosten.

Rostock nästa dag kom vi till galant likaså hamnen. Vi vart snart på väg hem Trellegorg och inte vare sig en polis eller tullare i sikte. Rätt skönt för blir lite svettig av vissa myndigheter trots att jag köper mestadels annat en smuggel på resorna.

Hemåt i via Efyran. Det hann blir natt innan allt hade packats ur och jag kunde koppla av hemma med en lonkara. Härligt att vara borta men skönt att komma hem.

Inte alls så samspelta som vi brukar vara resekamraten och jag. En som inte lyssnar och en som inte tittar är en lite dålig kombo på bilsemester. Men vi var snart sams igen, en egenskap så god som någon när det har stormat en smula.

Förstås pratade vi lite om nästa års resa, inte lika mycket som vi brukar dock för vi vet faktiskt inte riktigt om det går att utföra någon. Vi får vänta och se. Men om jag får välja åker vi Sverige bort mot Höga Kusten och så Finland kanske 1 eller 2 dagar på hotell i Stockholm som avslutning. Men det är för tidigt.

En rolig avkopplande händelserik resa blev det som vanligt men nu så är livet tillbaka till vardagen. Lite rikare på upplevelser och förråden fulla av både sött salt torrt och blött.